عید سعید غدیر خم مبارک باد

جستجو

گسترش قابل توجه اتوبوس های برقی در حمل و نقل جهانی image


بر اساس برنامه جامع حمل و نقل در افق ۱۴۰۴ ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران می‌بایست از ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بهره‌مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و ماموریت‌ها و نیز تحقق سهم ۲۹ درصدی در جابجایی مسافران موفق باشد.از سوی دیگر بر اساس برنامه توسعه، باید ۵ میلیون سفر در تهران توسط اتوبوس ها انجام شود و ما با این آمار فاصله زیادی داریم. ناهماهنگی هایی که تاکنون میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته سبب شده تهران از بسیاری از حقوق خود محروم شود.

 

تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس‌های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود. بر اساس تبصره ۱۳ مصوبه هیئت وزیران در سال ۸۵ دولت می‌بایست در راستای نوسازی اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های جدید ۸۲٫۵ درصد از هزینه را متقبل شود و تنها ۱۷٫۵ درصد بر عهده شهرداری‌های است.

این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران،‌ عنوان کرد: یکی از دلایل کمبود اتوبوس در خطوط اتوبوسرانی مربوط به فرسودگی بیش از اندازه اتوبوس‌ها است که بیش از 60 درصد از آنها در حال حاضر فرسوده و خارج از خط کردن آنها مشکلاتی بوجود می‌آورد. آلودگی تولید شده توسط این اتوبوس ها هم قابل توجه است.

اگرچه معاونت حمل و نقل و ترافیک تلاش کرده است با به کارگیری تمهیداتی مانند تجهیز اتوبوس های فعلی به فیلتر دوده آلودگی ها را به میزان قابل توجه کاهش دهد.

معاون شهردار تهران در این باره گفت: برنامه‌هایی در دستور کار داریم که سایر اتوبوس‌های فعلی (BRT) را مجهز به فیلتر دوده کنیم.

پورسیدآقایی گفت: بر همین اساس تعداد زیادی اتوبوس تا نیمه دوم سال فیلتر دوده برای آنها نصب می‌شود البته این موضوع را به خود شرکت‌های سازنده اتوبوس‌ها واگذار کرده‌ایم که شائبه‌ای درمورد اینکه نصب این فیلترها منجر به خرابی اتوبوس می‌شود را شاهد نباشیم.

وی گفت: با پیگیری‌هایی که انجام گرفته و گزارشهای مفصلی که ارائه شده میزان صرفه‌جویی حاصل از سوخت اتوبوس‌هایی که نوسازی می‌شوند برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

پورسیدآقایی همچنین از تخصیص 142هزار دلار برای خرید اتوبوس های جدید هم خبر داد و گفت: بر اساس آنچه به تصویب شورای اقتصاد رسیده شرکت نفت متعهد شده به بخش خصوصی که اتوبوس‌های گازی جدیدی بخرد 142 هزار دلار پرداخت کند.

وی گفت: بنابراین قفل نوسازی اتوبوس‌ها با این مصوبه باز خواهد شد و می‌توانیم در آینده شاهد خرید اتوبوس‌های گازی در سطح شهر باشیم.

با وجود تاکید مدیریت شهری بر گسترش حمل و نقل عمومی، با این حال برای برون رفت از مشکلات فعلی در حوزه اتوبوسرانی نیاز به ورود جدی دولت یا بخش خصوصی است.

همچنین به گفته سنندجی هزار و ۷۱۰ اتوبوس در تهران کم تر از ۸ سال سن دارند که ۲۷.۳ درصد ناوگان را تشکیل می دهند. ۹۹۵ اتوبوس سن آنها به ۸ سال رسیده که ۱۵.۹ درصد ناوگان را تشکیل می دهند و ۳ هزار و ۵۶۳ دستگاه اتوبوس سنشان بیش از ۸ سال است که ۵۶.۸ درصد ناوگان را تشکیل داده اند.

پیوستن به پیمان بین‌المللی کیوتو به منظور کاهش صدور گازهای گل‌خانه‌ای، که عامل اصلی گرم‌شدن زمین در دهه‌های اخیر محسوب می‌شوند، ارتقا کیفیت سوخت مصرفی از استاندارد یورو ۳ به یورو ۶، اعمال محدودیت های سخت گیرانه جهت تردد خودروهای شخصی در مناطق مرکزی، نصب فیلتر جذب دوده بر روی وسایل نقلیه، استفاده گسترده از انرژی های تجدید پذیر نظیر بایودیزل، استفاده گسترده از خدمات الکترونیک در راستای کاهش جابجایی واجرای پروژه زئوس برخی از راهکارهای کشورهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا بوده است.

اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی و شرق آسیا، حمل و نقل عمومی به سمت اتوبوس های الکتریکی می رود.

زمزمه های برقی کردن اتوبوس ها مدتی است بیش از پیش به گوش می رسد و شهردار تهران نیز در گفتگوهای خود تاکید ویژه ای بر این موضوع دارد.

باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریعتر باید نوساز شوند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۰ عمر مفید اتوبوسها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

قطعا اگر اتوبوس های فرسوده با اتوبوس های برقی جایگزین شوند، اقدامی قابل توجه در جهت کاهش یکی از دو چالش بزرگ تهران یعنی آلودگی هوا برداشته می شود. موضوعی که پیروز حناچی، شهردار تهران، طرح آن را به شورای اسلامی شهر ارائه داده است.

بررسی های موسسه بلومبرگ نشان می دهد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از اتوبوس های دنیا برقی خواهند بود و چین به یکی از قطب های تولید و استفاده از اتوبوس های برقی مبدل می شود.

تحقیقات بلومبرگ حاکیست که تا سال 2025 تعداد اتوبوس های برقی مورد استفاده در ناوگان های حمل و نقل عمومی سه برابر خواهد شد. تعداد این اتوبوس ها در سال 2017 حدود 386 هزار اتوبوس بوده است.

اما این رقم در هفت سال آینده به حدود 1.2 میلیون واحد اتوبوس افزایش می یابد. بنابراین 47 درصد از کل ناوگان اتوبوس رانی درون شهری دنیا را اتوبوس های برقی تشکیل خواهند داد.

استقبال چینی ها از اتوبوسهای برقی با توجه به نیاز داخلی بالای این کشور بسیار بالا خواهد بود و بررسی های بلومبرگ نشان می دهد تا 99 درصد از اتوبوس های برقی دنیا در کشور چین به کار گرفته خواهند شد.

علاوه بر چین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نیز به دنبال استفاده گسترده از اتوبوس های برقی هستند.

همچنین در اکتبر سال ۲۰۱۷، ۱۳ کلانشهر از جمله پاریس، ونکوور، مکزیکوسیتی و کیپ‌تاون، تفاهم‌نامه‌ای با نام C40 امضا کردند که طبق آن، از سال ۲۰۲۵ تنها اتوبوس‌های الکتریکی خریداری می‌کنند. البته چالش اصلی در به‌کارگیری این سیستم، قیمت بالای تامین اتوبوس‌های الکتریکی نسبت به اتوبوس‌های سنتی است. در نتیجه هزینه‌های اضافی را به بودجه‌ی شهر تحمیل می‌کنند.

اگرچه تحقیقات بلومبرگ نشان می‌دهد که اتوبوس‌های الکتریکی (e-bus) هزینه‌های عملیاتی کمتری داشته و درنهایت براساس قیمت نگهداری ارزان‌تر از اتوبوس‌های دیگر خواهند بود. در حال حاضر باتری یک‌چهارم قیمت اتوبوس را به خود اختصاص می‌دهد اما این بررسی نشان می‌دهد قیمت باتری‌ها در چند سال آینده کاهش ۸ درصدی خواهد داشت.

تاکید شهردار تهران و همراهی شورای اسلامی شهر تهران نیز نشان می دهد ایران هم تلاش ویژه ای برای پیوستن به کشورهایی دارد که از اتوبوس های برقی بهره می برند. قطعا رسیدن به این جایگاه و به تبع آن کاهش آلودگی هوا و سوخت فسیلی، موضوعی است که همراهی دستگاه های دیگر و بویژه دولت را می طلبد.

 

تاریخ: 12/05/98print

تعداد بازدید کنندگان:154

rating
  نظرات