جستجو

تمامی اتوبوس‌های فعال در خطوط دارای معاینه فنی هستند image

سومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران با حضور نماینده‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ستاد مرکزی معاینه فنی خودروها و شرکت کنترل کیفیت هوا برگزار شد


معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سومین جلسه کارگروه ویژه رفع دودزایی و اخذ معاینه فنی جدید اتوبوس‌های شهر تهران، بیان کرد: قرار است در این جلسه باتوجه به اشتغال اتوبوس‌های یورو 4 در خطوط تندرو 3 و 5 شهرداری تهران موضوع استانداردهای مربوطه و چالش‌های موجود در نگهداری و تعمیرات کاتالیست SCR مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

نصرالله هاشمی با بیان اینکه در اتوبوس‌های یورو 4 موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی، به دلیل به کارگیری تکنولوژی به روزتر کاهش آلایندگی خروجی اگزوز از جمله pm مشهود است، تصریح کرد: اما جهت کنترل گاز خروجی NOX که باتوجه به افزایش دمای احتراق در موتور افزایش پیدا می‌کند برای کنترل این گاز در سطح استاندارد یورو 4 از تجهیز SCR در خروجی اگزوز استفاده می‌شود.

وی افزود: باتوجه به رابطه عملکرد کاتالیست مذکور با دمای خروجی اگزوز راندمان کاهش ناکس بسته به شرایط عملکرد موتور متقاوت خواهد بود.

معاون فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه سولفور موجود در گازوئیل نیز عامل دیگری در طول عمر و عملکرد کاتالیست مذکور خواهد بود، گفت: این عامل علاوه بر کوتاه کردن عمر کاتالسیت مذکور رابطه مستقیم با افزایش آلودگی و هزینه تمام شده نگهداری و تعمیرات موتور خودروها نیز می‌شود. درحال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی هزینه سنگینی بابت این مهم متحمل شده است.

هاشمی در پایان تصریح کرد: باتوجه به اهمیت اخذ معاینه فنی برای اهداف زیست محیطی و ایمنی اتوبوس‌های شاغل در خطوط اتوبوسرانی دارای معاینه فنی بوده و در این راستا باتوجه به افزایش چشمگیر سن ناوگان شرکت واحد در زمینه نگهداری و هزینه‌های مترتب آن با مشکلات دوچندان مواجه است که اهمیت نوسازی را بسیار حائز اهمیت می‌کند.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه کاهش کاتالیستی انتخابی (SCR) یک سیستم پیشرفته کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای است که در موتورهای دیزلی استفاده می شود، گفت: فناوری SCR طراحی شده است تا واکنش‌های کاهش اکسید نیتروژن یا ناکس را در فضای اکسید کننده انجام دهد.

سید غفار وهابی در مورد مزایای سیستم SCR، عنوان کرد: این سیستم‌دارای استاندارد یورو4 بالاترین استاندارد در شرکت واحد است. تحویل خروجی مواد بی‌ضرر از قبیل آب، نیتروژن و دی اکسید کربن به محیط، کاهش هزینه‌ها جهت تعمیر و نگهداری قطعات و کاهش حداکثری ناکس و ذرات معلق از جمله دیگر مزایای این سیستم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از معایب سیستم SCR اضافه وزن تحمیلی به اتوبوس‌ها است، تصریح کرد: هزینه سربار اضافه جهت خرید ادبلو برای اتوبوس‌ها و تعمیر ‌و نگهداری ادبلو جدا از تعمیر و نگهداری موتور نیست و عملکرد بهینه هر دو به یکدیگر وابسته است.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه تست عدم وجود آب در مخازن حاوی گازوئیل مورد مصرف اتوبوس‌ها با استفاده از خمیر آب یاب انجام می‌شود، عنوان کرد: این تست موجب عدم اختلاط آب با گازوئیل و عملکرد بهتر سوزن انژکتور موتور خواهد شد.

وهابی افزود: CM یا پایش وضعیت متمرکز بر تکنیک‌های آنالیز روغن، ارتعاش سنجی و سایر موارد بوده که در جهت عملکرد بهینه موتور جهت کاهش آلایندگی‌ها است. خوشبختانه این مورد در سامانه 3 به صورت واحد مستقل در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه 93 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد دارای معاینه فنی هستند، گفت: اتوبوس‌هایی که معاینه فنی ندارند خارج از سرویس‌دهی قرار دارند تا تعمیرات لازم روی آن‌ها انجام شود.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در مورد انجام تعمیرات دوره‌ای منظم، گفت: 115 دستگاه اتوبوس‌های سامانه تندرو3 جهت رفع عیب سیستم ادبلو به صورت میانگین دوبار در ماه مراجعه می‌کنند. سالیانه 40 میلیون تومان صرف هزینه تعویض قطعات گران قیمت سیستم SCR می‌شود.

وهابی با تأکید براینکه ناوگان فعلی باید نوسازی شود، عنوان کرد: این سامانه دارای 115 دستگاه اتوبوس یوتانگ دوکابین خطی با عمر کوتاه کمتر از 10 سال، 46 دستگاه اتوبوس یانگ من دو کابین خطی با عمر بالای 10 سال، 22 دستگاه اتوبوس شهاب تک کابین خطی با عمر بالای 10 سال است. امیدوارم با فرآیندی که دولت در پیش گرفته نوسازی اتوبوس‌های این بخش انجام شود.

در ادامه ابوالفضل علیمردانی مدیرکل معاونت فنی شرکت واحد از بایدها و نبایدهای کنترل آلایندگی تولید شده اتوبوس‌هایی که عمر بالاتر از حد استاندارد را دارند و هزینه‌های گران تعمیر و نگهداری سیستمSCR گفت و عنوان کرد: سالیانه 40 میلیون تومان هزینه کاهش ناکس در اتوبوس‌ها می‌شود.


تاریخ: 07/07/1398

print

تعداد بازدید کنندگان:670

rating
  نظرات